Det er tid til at økonomien ændrer sig

Finances Saving Economy concept
Hvis du spørger regnskabsafdelingen, om de gerne vil udføre et mere værdiskabende arbejde, og du vil nok høre et stort ”JA!” som svar. ”Jeg har ikke tid” vil dog være svaret på, hvorfor de ikke bare gør det allerede. Det er ligesom en kronisk sygdom i økonomifunktionen, men i modsætning til de fleste kroniske sygdomme, så har denne en kur og en løsning!
For at ændre tankegangen for CFO’er og deres økonomifunktion fra “et omkostningscenter til at blive en profitdriver”, som vi diskuterede i en tidligere artikel, “Udforsker tankegangen i CFO 4.0”, har vi brug for tid. At arbejde på nye måder er mere udfordrende end at arbejde på allerede eksisterende måder. Det er fordi vi skal ændre indgroede vaner og sandsynligvis udføre arbejde, der er uden for vores komfortzone.
Derfor handler det ikke kun om at finde tiden, men også energien til at være profitdriver. Vi vil dykke ned i begge dele i denne artikel og dele nogle konkrete værktøjer og praktiske måder, til at foretage forandringen på.
Business economy growth prediction graph

Tid og energi

Fra at have talt med tusindvis af finans- og regnskabsmedarbejdere over hele verden, har vi identificeret, at de i dag bruger omkring 70 % af deres tid på at arbejde med data, rapportering og analyser. Kun 30 % af tiden bruges på at præsentere og diskutere indsigt, komme med anbefalinger og implementere beslutninger. Det er de værdiskabende opgaver, som vi dog gerne vil have, at de bruger mere tid på. Lad os se, hvordan vi kan gøre det muligt.
For det første, bør vi slå fast, at det ikke er muligt at få mere tid end der er. 24/7/365 er, hvad vi alle får. Derfor handler det om at blive mere kompetente (gøre tingene rigtigt) og effektiv (gøre de rigtige ting) med den tid, vi har til rådighed.
Førstnævnte bør gøres gennem procesoptimering ved hjælp af rammer som Lean. Der er mange økonomiske processer som månedsafslutning og planlægning og prognose, der kan udføres meget mere effektivt. Det ville være et godt sted at starte.
Sidstnævnte kan vi arbejde med gennem Eisenhower/Cover-matricen ved at forstå vores opgaver gennem en haste- og vigtigheds-linse. Prøv at lave en uge-undersøgelse om, hvordan du bruger din tid. Vælg en standarduge, og noter ned, hvordan du bruger din tid i intervaller på 15 minutter. Når du har gennemført undersøgelsen, opdel alle opgaver i de fire kvadranter af presserende/vigtigt, haster/ikke vigtigt, ikke haster/vigtigt og ikke haster/ikke vigtigt. I gennemsnit bruger vi 35 % af vores tid (endnu mere for CFO) på ikke vigtigt arbejde. Lav nu en plan for at frigøre 20 % af din tid brugt på ikke-vigtigt arbejde og omfordele det til vigtigt arbejde. Dette er muligt for de fleste!
Conceptual image of economy and finance

Energi management

Nu gør du ting og generobrer 20 % af din tid til at gøre de rigtige ting. Alt klar, ikke? Men ikke så hurtigt! Du har måske kun et bestemt antal timer til rådighed på en dag, men hvor meget du kan nå på disse timer, varierer meget fra person til person. Dette er ikke kun noget, der er givet af naturen, men noget, vi aktivt kan påvirke. Det gør vi gennem energiledelse og hensyntagen til de fire energikilder.
Hvis du styrer din tid og din energi godt, kan du næsten føle dig som et overmenneske og få lavet så meget, at du vil undre dig over, hvad du nu skal gøre. Det er, når du virkelig er klar til at ændre dit tankesæt.
Financial chart

Indsigt, indflydelse og indvirkning

I stedet for at arbejde for meget på data, rapportering og analyse bør du bruge tid på indsigt, indflydelse og indvirkning. Forhåbentlig kan du bruge de enkle tips til tidsstyring, der er delt her, til at begynde at foretage ændringen. Hvis du nogensinde er i tvivl om, hvad der er de rigtige ting at arbejde med, kan du relatere det, du gør, tilbage til mindset-ændringen.
Du bør have en kørende liste over værdiskabende opgaver, som du kan starte på, når du har oprettet et rum i kalenderen til at gøre noget nyt. Ellers risikerer du bare at falde tilbage i den ikke-vigtige fælde.

"Vi ønsker at være CFO´ens bedste ven"

Specialister indenfor BudgetForecastBusiness intelligence

Qbit leverer moderne og skræddersyede løsninger, så vores kunder ikke skal tilpasse sig eller nøjes med.

Seneste nyheder fra Qbit

Qbit åbner kontor i Aarhus

Vi er begejstrede for at kunne annoncere åbningen af vores nye kontor i Aarhus! Dette markerer en betydelig milepæl for Qbit, og vi ser frem til at udvide vores fodaftryk i Danmark.

Læs mere »

Vil du vide mere?

Udfyld vores kontaktformular og vi vil sørge for du modtager den information du efterspørger.
da_DK

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Udfyld formularen herunder, og tilmeld dig vores nyhedsbrev.
Vær den første til at modtage vores seneste nyheder og kommende begivenheder.

Skal vi gå i dialog?